Spammails zijn een bron van ergernis voor veel mensen. Dagelijks ontvangen sommige mensen tientallen van deze ongewenste berichten. Maar hoe kun je hiermee omgaan en hoe moet je omgaan met e-mailbijlagen?
In een eerder blog hebben we al 4 tips gegeven over hoe je spammails kunt aanpakken en voorkomen dat je ze blijft ontvangen. In dit blog willen we specifiek ingaan op e-mailbijlagen die vaak met spammails worden meegestuurd.
Helaas gebeurt het nog te vaak dat mensen zonder erbij na te denken verdachte e-mails en bijgesloten bestanden openen. Het openen van e-mailbijlagen is een van de meest voorkomende manieren om met malware geïnfecteerd te raken. Daarom is het belangrijk om geen bijlagen te openen als je niet zeker weet wie de afzender is. Zelfs bijlagen die eruitzien als normale Word, PDF of Excel bestanden kunnen schadelijk zijn voor je computer.
Het openen van een bijlage kan je computer direct infecteren en oplichters toegang geven tot je netwerk. Hoewel veel spammails automatisch worden gefilterd, glipt er nog steeds regelmatig iets doorheen. IT-afdelingen kunnen regels instellen om bepaalde bijlagen te blokkeren, maar het is nog steeds belangrijk om voorzichtig te zijn en de echtheid van bijlagen te controleren.
Video over verdachte e-mail bijlagen
3 belangrijkste tips over e-mail bijlagen
- Open nooit bijlagen van afzenders die niet bekend zijn.
- Zelfs als de e-mail afkomstig lijkt te zijn van iemand die u vertrouwt, maar een vreemd gevoel heeft over de inhoud. Bewaar de bijlage dan niet.
- Neem contact op met uw IT-afdeling als u verdachte e-mails ontvangt.
Fraudehelpdesk en waarschuwingen
Indien je verdachte e-mails ontvangt, is het belangrijk om het desbetreffende bedrijf te informeren over de fraude. Op deze manier kan het bedrijf een statement naar buiten brengen waarin zij waarschuwen voor oplichters die hun naam misbruiken. Hierdoor kunnen zij hun klanten waarschuwen en oplichting voorkomen.
Daarnaast is het raadzaam om fraude te melden bij de Fraudehelpdesk. Deze instantie, opgericht in 2011 en gesubsidieerd door de overheid, is gespecialiseerd in het voorkomen van fraude en biedt ondersteuning aan slachtoffers. Door rapportages door te geven aan het ministerie van Justitie en Veiligheid, hebben zij een directe lijn met de autoriteiten.
Phishing
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij een oplichter een slachtoffer lokt naar een valse webpagina, meestal via e-mails. De oplichter doet zich vaak voor als een bank of overheidsinstantie en vraagt om inloggegevens op een nepwebsite.
Deze valse websites zijn vaak goed nagemaakt, maar kunnen worden onderscheiden van echte websites door hun onpersoonlijke aard, taal- en stijlfouten en foutief websiteadres in de adresbalk. Wil je meer weten over phishing? Lees dan ons vorige blog over phishing.
Contact
Wij hopen dat je wat hebt gehad aan de informatie in dit blog. Wil je meer informatie? Neem gerust contact op! 088 6334 334 of per mail info@officeit.nl