Veel organisaties kunnen tegenwoordig niet meer zonder: een systeembeheerder. In de afgelopen periode hebben we allemaal grote sprongen moeten maken op het gebied van digitalisering. Thuiswerken en onderwijs op afstand werd ineens noodgedwongen de norm. Systeembeheerders hebben het druk gehad met het regelen en organiseren hiervan. Maar wat doet een systeembeheerder nu precies? Ze staan niet vaak op de voorgrond, maar zijn eigenlijk onmisbaar!
In dit blog kun je meer lezen over de taken, verantwoordelijkheden en het belang van een systeembeheerder.
Wat doet een systeembeheerder?
Oh jee, je wil een e-mail versturen, maar de e-mailserver is niet te benaderen. Wie bel je dan? Jep, de systeembeheerder! Dagelijks ontvangen de systeembeheerders bij Office IT tientallen vragen van deze orde. Systeembeheer houdt kort samengevat in dat er continu wordt gewerkt aan het optimaliseren van de IT-infrastructuur van een bedrijf. Dagelijks worden er vragen met betrekking tot de IT-infrastructuur afgehandeld.
Taken van een systeembeheerder
Als systeembeheerder ben je veel bezig met de implementatie van (nieuwe) hardware- en software, het afhandelen van gebruikersvragen en adviseer je omtrent ICT-zaken. Je voert de nodige updates uit en zorgt voor een perfect presterende IT-infrastructuur. Back-ups maken en het schrijven van gebruikershandleidingen zijn ook een belangrijk onderdeel van het takenpakket. Het is een zeer variabel takenpakket en geen dag is hetzelfde.
De functie van systeembeheerder omvat een aantal taken met als doel dat de IT-omgeving is ingericht volgens de juiste richtlijnen op het gebied van cybersecurity, performance en rechten. Verdere taken die een systeembeheerder kan uitvoeren zijn:
- Rechtenbeheer (wie heeft waar toegang, wachtwoordbeheer, instellen twee factor authenticatie)
- Monitoring: het controleren van systemen op performance
- Beheer van hardware: op verzoek of op advies hardware vervangen of repareren
- Het aanmaken van mappen, schijven en het beheer hiervan
- Software installeren, configureren
- Cybersecuritybeleid toepassen, beveiligingssoftware zoals antivirus beheren, hardware volgens securitybeleid configureren en onderhouden, toegangsrechten beheren.
- Updates voor systemen bijhouden en installeren.
- Back-up instellen, maken en eventueel terugzetten/restoren als dit nodig is.
- Adviseren en implementeren op het gebied van ICT. Denk hierbij aan wijzigingen binnen de IT-infrastructuur, cybersecurity of ander IT-beleid zoals een back-up strategie.
- Documentatie maken en bijhouden waarin belangrijke zaken omtrent de IT-infrastructuur staat omschreven. Deze documentatie is van belang voor het waarborgen van de IT-infrastructuur.
Systeembeheer op de werkvloer
Vaak heeft een systeembeheerder een bepaalde expertise. De ene heeft veel kennis van netwerkapparatuur binnen een IT-infrastructuur, zoals routers en switches en de ander houdt zich meer bezig met het beheren en onderhouden van servers. Een systeembeheerder bij Office IT heeft een zeer brede kennis en expertise op IT-gebied. Iedere klant heeft weer andere issues of IT-vraagstukken waar hulp bij nodig is en hiervoor is dan ook een brede en actuele kennis nodig.
Sysadmin Day
Het vak van systeembeheerder wordt zeer gewaardeerd en is onmisbaar voor iedere organisatie. Om systeembeheerders jaarlijks in het zonnetje te zetten is er een speciale dag van de systeembeheerder in het leven geroepen.